tisdag 28 juli 2009

Formbröd med fullkorn



Jag hittade ett recept i en Allt om mat-tidning från 2005, på ett formbröd med fullkorn.

Det ville jag prova såklart. Det blev jättegott.

Formbröd med fullkorn:

2 bröd

50 g jäst

6 dl lättmjölk

3/4 dl rapsolja

2 tsk salt

ca 15 dl specialvetemjöl med fullkorn

Gör så här:

Smula jästen i en bunke. Rör ut den lite med den kalla mjölken.

Ljumma resten av mjölken till fingervarmt. Tillsätt mjölken och oljan i jästspadet.

Tillsätt det mesta av mjölet och arbeta väl till en smidig deg. Låt jäsa 40 minuter.

Ta sedan upp degen på bordet och forma till två bröd. Lägg dem i smorda brödformar.

Jäs ytterligare 40 minuter.

Sätt ugnen på 225 grader.

Pensla med lite mjök och strö över lite vallmofrön.

Grädda bröden längst ner i ugnen ca 25-30 minuter.

Dagen efter rostade jag ett par skivor och när jag gjorde tårtan blev det lite jordgubbsmos över, så jag hade det och en ostskiva på det nyrostade brödet. Mmm..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar