tisdag 28 juli 2009

Underbara frallor



Vilken värme det är.. Nu är det nästan olidligt. Och till råga på allt sitter man här med endometriossmärtor + att Magnus ligger med feber, halsont och huvudvärk. Stackars älsklingen =(

Men man får vara glad att det är helg. Vi är lediga och kan bara ta det lugnt hemma.

Idag har jag ätit keldas tomatsoppa med snabbmakaroner i och med en klick lätt creme fraiche, för Magnus ville inte ha någon mat. Ida äter med sina kusiner inne hos farmor och Sofie är hos sin pappa nu. Så jag och Elin har suttit vid köksbordet helt själva. Jättetyst och jättetråkigt. Detta är man ju inte van vid precis, haha..

Igår tittade Magnus på en tråkig film och då passade jag på att prova ett brödrecept. Jag tror det var i "härligt hemma" jag hittade det. Dock gjorde jag om det lite. Och jag gjorde klart allt till andra jäsningen då ställde jag in frallorna i kylen med en bakduk över och lät dem jäsa där under natten och sedan gräddade jag dom i morse. Så vi hade en underbar lördagsmorgon med nygräddade frallor, te och kaffe och en massa lugn och ro. En perfekt start på dagen med andra ord ;-)

Frallor med linfrö och pumpakärnor:

3 dl mjölk

1 msk olja

1 tsk salt

25 g jäst (jag använder torrjäst)

0,5 dl vetekli

0,5 dl linfrö

0,75 dl pumpakärnor

0,2 l vetemjöl special fullkorn

0,5 l vetemjöl special

Gör så här:

1. Blanda fingervarm mjölk (lite varmare om du använder torrjäst) med jästen, saltet och oljan. Rör om tills jästen löst sig. Tillsätt sedan resten av ingredienserna och arbeta samman till en smidig deg. Låt jäsa 30 minuter under bakduk.

2. Knåda degen och forma den till en rulle. Dela degen i ca 10 bitar och rulla dem till frallor. Lägg på en plåt med bakplåtspapper.

Låt jäsa 30 minuter under bakduk. Eller som sagt, i kylen under natten.

3. Pensla bullarna med mjölk och toppa med vallmofrön. Grädda sedan i ugnen, 15 minuter i 250 graders värme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar