tisdag 28 juli 2009

Årets första kantareller



Idag har jag rensat, förvällt, stekt och sist men inte minst avnjutit årets första kantareller.

Det var så gott!

Jag gjorde som jag brukar med premiärkantarellmackan. Steka i smör. Krydda med salt och vitpeppar. När de är färdigstekta häller man i grädde i pannan. Egentligen ska det vara 40 % men när man måste tänka på vad man äter för att inte bli i barbapappastorlek får man ta matlagningsgrädde. Låt grädden puttra in i svampen. Lägg den på en macka, (jag tog mitt nybakade formbröd, recept kommer imorgon eller på söndag) och lägg sedan på en skiva ost. Sedan njuter man i fulla drag =)

Imorgon fyller min stora flicka 10 år så nu ikväll rensade jag två liter jordgubbar. Allt går inte åt till jordgubbstårtan så resterande ska vi göra jordgubbsglass av imorgon kväll tänkte jag.

Hoppas nu bara vädret är på vår sida så vi kan sitta ute i trädgården =)

Håll tummarna ;-)

Kram Mia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar