tisdag 28 juli 2009

Gott och lätt av överbliven potatis



Men solen är så envis. Den skiner när man vaknar. Man sätter sig och äter frukost i solens sken sedan när man ska sätta igång och fixa klart alla morgonsysslor för att kunna gå ut i solen, ja då försvinner den =( Nu är det jättemolningt här.

Men men.. Vädret kan man ju inte styra över så det är lika bra att göra det bästa av situationen.

Jag satt innan och tittade på mina gravidbilder. Mådde så dåligt för jag kunde inte sova, hade problem med carpaltunneln, kramp, foglossning, förvärkar mm. men ändå önskar jag att jag var gravid.. Känner mig lite knäpp o galen, haha..

Nu när värmen förhoppningsvis kommer är det inte så jättekul att stå i köket och laga mat i flera timmar. En smart grej är att koka extra många potatisar ena dagen. Sedan har du i princip en middag klar redan.

Potatis och blomkålsbroccoli:

6-10 kokta potatisar

½ blomkålshuvud (beroende på storlek)

1 broccolistånd

Gör så här:

Skär potatisen i bitar. Lägg i en ugnform. Koka broccoli och blomkål. Fördela dessa över potatisen.

Gör en sås på 4 dl röd mjölk, 3 msk mjöl, 1 msk margarin, salt, vitpeppar, en nypa muskot och en nypa socker.

Häll på såsen och ställ in i ugnen 10-15 min.

Servera med t ex stekt falukorv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar