måndag 17 augusti 2009

Mellanmål


Igår hade Ida en kompis på besök och efter en stunds aktiv lek var de hungriga. Jag ställde mig och gjorde det perfekta mellanmålet, plättar. Finns nog inte många barn som inte gillar det.

Plättar:

2 dl vetemjöl
3 ägg
2 dl mjölk
25 g smält smör
1 nypa salt
1 krm socker

Gör så här:

Blanda mjöl och ägg till en smet. Häll i hälften av mjölken och smöret. Blanda om. Tillsätt sedan resten av mjölken, saltet och sockret.
Grädda fina plättar.
Jag åt mina plättar med björnbärsmarmelad och lemon curd.

8 kommentarer:

  1. Å jag älskar verkligen din blogg, hittar alltid massa goda recept och fina bilder. Har ju än inte gjort ett enda av dina recept men jag är så dålig på sånt ahhahahah. Hoppas ni haft en bra helg. Jätte söta bilder på din dotter. KRAM Erika!

    SvaraRadera
  2. Mmmm, den ska jag verkligen prova, gubben gillar ju tyvärr inte champinjoner men det går väl bra att utesluta dom? Såg nu när jag kollade igenom dina kötträtter du har ju gjort så mycket gott (jag har ju inte smakat men jag VET att det är gott ;-)). Kram

    SvaraRadera
  3. Mmm så gott med plättar. Nej det finns nog inte många barn som inte gillar det, eller vuxna heller för den delen;) hehe

    SvaraRadera
  4. Plättar går ju alltid hem och vad gott det lät med björnbärsmarmelad och lemon curd till.

    Ha det bra!

    SvaraRadera
  5. Oh vad duktig med plättar :)

    SvaraRadera
  6. Hallå! Hur står det till? Soligt & härligt väder idag. Har du något bra recept på fiskgratäng? Något jag tänkte prova idag får se hur det blir! Hoppas ni har det bra! Kram Erika!

    SvaraRadera
  7. Vilken trevlig blogg du har..
    Jag lägger till dig via bloglovin..
    Har varit och kikat runt lite och sitter nu på jobbet och är jätte hungrig..
    Ha en bra dag..

    SvaraRadera