söndag 2 augusti 2009

Biff stroganoff



Nu är det slut på min mans semester och han börjar jobba borta igen. Det ska bli tråkigt men ändå rätt skönt när allt går tillbaka till sin vanliga lunk. Är ganska trött på lätta och kalla middagar. Eller på utemat som det har blivit en del.
Ska bli skönt att få laga riktig mat varje dag. Den enda jag inte längtar efter är att vinterpotatisen snart är tillbaka och det godaste som finns, färskpotatisen, försvinner. Så denna veckan som kommer ska jag försöka laga så mycket som möjligt med och av färskpotatis.

I veckan som var gjorde jag min version av Biff stroganoff. Både man och barn åt med stor aptit.

Biff stroganoff:

600 gram nötkött
3 msk margarin
3 msk mjöl
1 ½ tsk salt
2 ½ krm svartpeppar
2 ½ tsk chilipulver
2 gula lökar
2 dl vatten
½-1 dl grädde
1 köttbuljongtärning
1 dl chilisås
1 nypa socker

Gör så här:

Skär köttet i strimlor. Smält matfettet i en stekgryta och häll i mjölet. Vänd ner kött och kryddor. Stek på medelvärme tills allt är genomstekt. Strimla oche lägg i lönk och stek med ett par minuter. Häll i vatten, chilisås och en smulad buljongtärning. Låt puttra 30 minuter. Rör om då och då. Häll sedan i grädden och smaka av med en nypa socker.
Servera med ris och sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar