lördag 9 juni 2012

Ny etikett

Från och med idag kommer det finnas en ny etikett här i min godispåse: Endometrios Den kommer nog ta en del plats för mina facebookvänner har nog tröttnat på mitt gnällande där och jag har ett stort behov av att skriva av mig. Och även gnälla lite, haha..

Jag har skrivit om det tidigare men aldrig fattat själva innebörden av sjukdomen förrens nu. Jag opererade bort livmodern för ett år sedan. Det kan du läsa lite smått om >här<
Jag trodde jag skulle bli frisk efter det och det har jag varit till för ca 3-4 månader sedan. Sakta, sakta började jag känna av små symptom igen. Den brännande smärtan på sidorna av buken ner i benen, influensakänslan (som jag sökte för, trodde i min dumhet att det var något annat. Diagnosen då var utmattningsdepression fast jag sa att jag inte var deprimerad men det är klart. Jag har ju hemskt mycket att göra hela tiden med fyra barn så läkaren gick på det)
Smärtan vid toabesök började också bli jobbiga igen.

Så den 7 maj kände jag av vad jag trodde var vanliga ägglossningen. Då hade jag lite ont. På onsdagen ökade smärtan. På fredagen den 11 maj hade jag så ont så när jag stapplade ner här 5.30 kunde jag inte gå upprätt. Jag gick på toa och bara skrek rätt ut av smärta.
Men barnen skulle till skola och dagis så på något sätt lyckades jag väcka alla och ordna både påklädning och frukost. Vi satte oss i bilen och när jag lämnat den sista dottern ringde jag gyn.
De skulle ringa upp en timme senare så efter en plågsam biltur lyckades jag äntligen komma hem.

När gyn äntligen ringde möttes jag av en ganska otrevlig kvinna. Jag berättade om smärtan. Hon sa snäsigt. "Det är nog bara ägglossning, det är inte så farligt.
Och då blev jag så förbannad. Jag formligen skrek åt henne i telefonen:

JAG HAR INTE BARA VANLIG JÄ*** ÄGGLOSSNING. FÖR 6 ÅR SEDAN SÖKTE HJÄLP HOS ER I ETT ÅR INNAN NI FATTADE ATT DET VAR NÅGOT FEL. BLEV TILL OCH MED ANKLAGAD ATT HA KLAMYDIA, MEN JAG HAR ENDOMETRIOS OCH NU ÄR DET NÅT FEL I MIN MAGE IGEN..
Och då blev det en annan ton vill jag lova, haha
Jag fick en tid 13.30 redan.

Då var det bara att ordna barnvakt åt mina små. Mamma ställde upp direkt.

Så när jag väl är där får jag träffa en snäll manlig gyn (de är oftast bäst faktiskt) Han undersöker mig och ser besvärad ut. Blev lite rädd men riktigt rädd blev jag när han reser sig upp och säger att han ska hämta en äldre kollega. Klumpen i halsen växte.

Hon kommer in och undersöker mig. Hela undersökningen gör så ont att tårarna rinner. Efter fem minuter säger de att jag måste bli inlagd för jag har en 4 cm stor cysta och 2 ½ cm blod i buken.
Jag tittar på klockan. 14.20. NÄE, säger jag. Det går inte. Jag har fyra barn som ska hämtas nu. Och jag har den stora bilen så jag kan heller inte ringa maken.
Då säger de till mig: Åk du hem och ordna med barnvakt och kom tillbaka hit!!

Jag lyckas ta mig hem med alla barn och till och med laga lite mat. Ringer till syrran som kommer hit på studs och är barnvakt under tiden maken mjölkar kossorna.

När jag kommer till sjukhuset 18.50, vet ingen om där att jag ska komma dit och bli inlagd. Smärtpåverkad som jag är skäller jag halvt om halvt ut dom.

Jo då, det stämmer det jag säger. Det som tog tid var för att doktorn som undersökte mig tidigare hade glömt att skriva ut det på datorn. Han hade bara spelat in det på band.

Så vid 21.10 fick jag mitt rum och en spruta med smärtstillande. Padang sa det i huvudet. Skönt, smärtan avtog lite. Läkaren som undersökte mig när jag kom in tyckte det skulle bli operation. Så jag fick fasta. Sedan somnade jag och lyckades sova nästan hela natten.

Doktorn dagen efter sa att det inte skulle bli någon operation. Så då fick jag frukost kl 12. Himmelskt gott var det =)

Så där höll det på. De velade men efter 4 dagar var jag lite bättre och jag träffade en supergullig läkare som bestämde att jag skulle få åka hem men med en medicin som heter provera.

Jag har fått två skov efter det. Den 23 juli ska jag till min gyn igen. Om jag klarar så länge. Det beror på om några hemska skov kommer igen.

Här kan ni läsa mer om denna vanliga kvinnosjukdom

Och ni som har ovanligt mycket smärta i samband med mens och ägglossning. Sök hjälp. Och framförallt stå på er. Man får höra mycket innan man får diagnosen.

Jag har hittills fått höra:

Du har klamydia (fel)
Du blir frisk av graviditet (fel)
Du blir frisk om du opererar bort livmodern (fel)

Nu har jag blivit medlem hos endomtriosföreningen på facebook. Det är en bra sida! Man träffar andra kvinnor med samma problem och inser att man aldrig är ensam.

Vi endometrioskvinnor kommer kämpa för att förståelsen och kunskapen ska öka för detta är ingen påhittad sjukdom. Tillsammans är vi starka!

Kram till er alla <3


2 kommentarer:

  1. Älskade vän - jag hejar på dig! Vad bra du skriver! vackraste - smartaste - du får "gnälla" hos mig hur mycket du vill, jag lyssnar!
    Puss på dig!
    ///Cilla

    SvaraRadera