fredag 14 oktober 2011

Underbart goda bollar

Jag läste ett recept på några havrebollar i tidningen Mitt kök.
Det passade inte mig riktigt utan det blev på mitt vis. Barnen åt som galningar och jag åt lite för många jag med, hahaha..

Kaksmulsbollar med kokos och havre:

75 g rumsvarmt smör
1 1/2 dl havregryn
2 dl riven kokos
2 dl kaksmulor (jag använde finska pinnar som jag körde i matberedaren)
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
1-2 msk vatten
Ca 200 g ljus eller mörk choklad

Gör så här:
Blanda allt utom chokladen. Rulla till små bollar, 20-25 stycken. Lägg på en bricka med bakplåtspapper.
Ställ in bollarna i frysen ett par timmar.
Smält sedan chokladen och rulla bollarna där i.
Var snabb med att strö över kokos, strössel eller vad du nu vill ha på bollarna, för chokladen stelnar snabbt. Sedan är det bara att servera.

Trevlig helg =)

1 kommentar: