måndag 15 februari 2010

Vaniljcremessemlor




Jag provade att byta ut mandelmassan mot marsancreme. Det blev gott. Men jag föredrar nog mandelmassa om jag måste välja.

Semlor med marsancremesfyllning:

50 g jäst
100 g margarin
3 dl mjölk
½ tsk salt
1 dl socker
1 ägg
½ tsk hjorthornsalt
10 dl vetemjöl
1 ägg till pensling

Fyllning:

marsancreme
grädde

Gör så här:

Smula jästen i en bunke.

Smält matfett och häll sedan i mjölken. Värm till fingervarmt. Slå degspadet över jästen och rör tills jästen löst sig.

Tillsätt salt, socker och ägg.

Blanda sedan ner hjorthornsalt och mjöl.

Arbeta degen tills den är blank och smidig.

Låt jäsa 30 minuter.

Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt.

Skär sedan i 13-15 bitar och forma till släta bullar. Lägg bullarna på två plåtar klädda med bakplåtspapper.

Låt jäsa 30-40 minuter.

Pensla sedan med uppvispat ägg och grädda bullarna i 250 grader i 10-12 minuter.
Låt svalna på galler under bakduk.

Skär sedan av locket på bullen. Gröp försiktigt ur mitten. Fyll med marsancreme och toppa med vispad grädde. Sätt tillbaka locket.

Pudra eventuellt över lite florsocker.

3 kommentarer:

  1. Ser mumsiga ut! Hos oss blev det semlor med mandelmassakräm som jag spädde med vaniljsås.

    SvaraRadera
  2. Jag är ju inte så mycket för mandelmassa så det där skulle säker gå hem hos mig..
    Jag brukar fylla med hasselnötsmassa, rikigt gott...

    SvaraRadera
  3. Ser smaskigt ut, men för mig är nog mandelmassa ändå för gott för att kunna avvara ;)

    härlig blogg förresten, och skoj att du coskå väntar smått! (blev själv nyligen mamma till en liten grabb)
    kramar

    SvaraRadera