söndag 22 november 2009

Vetebullar med vanilj


Hembakta bullar måste vara det godaste som finns. Man minns barndommen när man fick bullar med mjölk och nu även som vuxen blir man barnsligt glad av just detta.

Nu gör jag mina bullar i kakformar. Bullformarna har blivit enormt stora och jag tycker det är bättre att ta två istället för en jättestor särskilt när barnen oftast bara orkar en.

Jag fick ut 42 bullar av en sats.

Vaniljbullar:

150 g smör
6 dl mjölk
50 g jäst
1 ½ dl socker
1 krm salt
1 tsk stött kardemumma
ca 14 dl vetemjöl

Fyllning:

Mjukt smör
Strösocker
Vaniljsocker

Gör så här:

Smält smöret. Tillsätt mjölk och låt det bli fingervarmt. Häll jästen i en skål. Häll i mjölken och rör om.
Tillsätt resten av ingredienserna utom mjölet och rör om.
Tillsätt sedan mjölet, lite i taget och arbeta ihop till en smidig deg.
Låt jäsa under bakduk 30-40 minuter.

Dela degen i två delar. Kavla ut till en tunn rektangel och bred sedan på smör. Strö över sockret. Rulla ihop degen till en lång rulle och skär i ca 20 lika stora bitar.

Lägg sedan bullarna med snittytan uppåt i bakformar/bullformarna. Låt jäsa ca 30 minuter.

Pensla med ägg och strö över lite pärlsocker.

Grädda sedan ca 8 minuter mitt i ugnen i 225 grader. Låt svalna på galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar