måndag 4 juli 2011

Får den kallas pavlova??



Jag har aldrig provat att göra egen marängbotten tills nu. Jag hade en burk med den nya rabarberkesellan. Funderade på vad jag skulle göra för smarrigt.
Jag tänkte att rabarber och maräng är ju gott ihop och om man toppar med jordgubbar måste det ju bli succé =)

När idén blev verklighet blev det jättegott!! Den gick åt och smakerna var supergoda ihop.

Mias rabarberpavlova:

Marängbotten:
3 äggvitor
1 krm ättiksprit
2 dl socker

Topping:
1 burk rabarberkesella
½-1 liter jordgubbar

Gör så här:

Sätt ugnen på 125 grader. Knäck vitorna i en skål. Tillsätt ättiksprit och socker och vispa med elvisp tills det går att vända på bunken. Bred ut smeten till en rundel (25 cm i diameter) på ett bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i 1 ½ timme. Låt svalna.

Bred sedan ut rabarberkesellan på marängen. Toppa med jordgubbar.

2 kommentarer: