tisdag 2 februari 2010

Kesofrallor


Denna mardröm tar aldrig slut. I söndags var minsta dottern så dålig att de fick bli en tur till barnakuten. Det visade sig att hon har dubbelsidig öroninflammation. Så nu äter två av tre barn kåvepenin. Och som om inte det var nog så ligger maken och äldsta dottern med influensa + att jag blivit superduperförkyld.

Men men, lite förkylning får inte stoppa en småbarnsmamma, det vet väl alla som har småbarn?! =)

Så häromdagen blev det frallbak här hemma. Jag provade att göra Emilies skafferis solrosbröd. Dock avstod jag från brödkryddorna. De var verkligen supergoda. Luftiga och goda men samtidigt otroligt mättande.

Och idag skulle brödförrådet fyllas på igen och då blev det andra frallor.

Också supergoda. Nästa gång ska jag dock ha lite frön eller något annat gott i.

Kesofrallor:

50 g jäst
50 g margarin
5 dl mjölk
1 tsk salt
2 msk honung
250 g keso
2 dl vetekli
13 dl mjöl (jag tog hälften vetemjöl special och hälften vanligt)

Gör så här:

Smula jästen i en bunke.

Smält matfett och blanda sedan med mjölken. Värm till fingervarmt, 37 grader.

Lös upp jästen med lite av spadet.

Tillsätt sedan resten av spadet, salt , honung, keso, vetekli och det mesta av mjölet.
Arbeta degen smidig. I maskin ca 5 min på låg hastighet.

Strö över lite mjöl och låt jäsa under bakduk ca 40-45 min.

Ta upp degen på mjölat bakbord och forma till en rulle. Dela i 20-25 bitar.

Forma till runda frallor.

Låt jäsa 30-35 min under bakduk.

Grädda frallorna mitt i ugnen i 250 grader i 8-10 min.

Låt svalna på galler under bakduk.




Och glöm inte tävlingen ;-)

4 kommentarer:

  1. Men jisses, har ni inte fått så ni klarar er, hoppas iaf det är snabbt övergående.

    Frallorna ser mumsiga ut, sådana man vill ha till frukost.

    SvaraRadera
  2. Men jisses nu få det väl räcka med sjukdommar...
    Krya på er..
    Jag har länkat från min blogg nu ang din tävling, glömde ju totalt bort det igår, sorry..
    Krya på er igen...

    SvaraRadera
  3. Mycket goda frallor! Jag bytte ut keson mot keso feta oliv, dunderhitt!

    SvaraRadera
  4. Svar till anonym:
    Det lät ju gott. Det ska jag också prova.

    SvaraRadera