fredag 16 december 2011

Saffranskokos

Idag bakade jag små ljuvliga saffranskokoskakor. Perfekta när man älskar saffran men inte har tiden till att baka lussebullar. Dessa blir dessutom saftigare.

Kokoskakor med saffran:

50 g smör el. margarin
2 ägg
1 1/2 dl socker
200 g riven kokos
1 pkt saffran

Gör så här:
Smält matfettet. Låt svalna. Vispa ägg och socker riktigt pösigt. "Krossa" saffranen i sin påse, med en sked t ex.
Häll i saffran, kokos och matfett i smeten. Vispa så allt blandas ordentligt. Låt svälla 10 min.
Klicka sedan ut smeten på en plåt med bakplåtspapper. Ca 35 stycken.
Grädda kakorna i 12-13 minuter mitt i ugnen i 175 grader.

2 kommentarer:

  1. Bra recept! Kan även anpassas för mjölk- och glutenallergiker! Det gillas!
    Ha en fin helg!

    PS. Fram till söndag kan du vinna julgodis hos mig om du skriver ihop ett rim! DS.

    SvaraRadera
  2. Hej
    Det där är barndomsminnen för mig fast utan saffran då och så brukar mamma doppa botten i choklad.
    God jul på dig!

    SvaraRadera