onsdag 2 april 2014

Maränger

Jag vill ju samla mina recept här på bloggen. Och jag tycker det är så roligt att göra maränger. Särskilt när man har en fin köksmaskin som gör vispjobbet åt en.

Maränger:
3 äggvitor
2 dl socker
1 krm ättika (jag använder 24% så jag blandar 1 krm ättika med 1 tsk vatten och tar 1 krm av blandningen)

Gör så här:
Vispa vitorna till ett hårt skum. Det tar ca 5 min på hög hastighet i maskinen. 
När du kan vända på bunken utan att det rinner ut är marängen klar. 
Häll sedan i ättikan och blanda om.
Häll sedan i sockret, lite i taget och blanda hela tiden på låg hastighet. 
Spritsa sedan ut 60-70 små maränger på en plåt med bakplåtspapper. 
Grädda i nedre delen av ugnen i 125 grader i ca 45 min. Då blir de lite sega och goda i mitten. Servera med hemmagjord glass, skivad banan och chokladsås. Mmmm..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar