måndag 1 augusti 2011

Rababerpaj med smuldeg


Jag fick en förfrågan om jag ville testbaka en paj från arlas hemsida. Självklart ville jag det. Det fanns ett par pajer att välja mellan och jag valde rabarberpaj. Den var supergod och jag är glad att jag hade sparat rabarber i frysen. Då är bara att ta fram när man blir sugen på något gott som denna pajen =)

Du kommer direkt till receptet om du klickar nedan:
Rabarberpaj med smuldeg:

4-6 portioner

500 g rabarber
½ msk potatismjöl
1 tsk malen kanel
4 msk strösocker

Deg:

1 ½ dl havregryn
1 ½ dl vetemjöl
½ dl strösocker
125 g kallt svenskt smör från arla

Till servering:

2 ½ dl kelda vaniljsås

Gör så här:

Sätt ugnen på 225 grader. Skär rabarbern i skivor. Blanda rabarber, potatismjöl, kanel och socker i en ugnssäker form.
Blanda havregryn, vetemjöl och strösocker i en bunke. Lägg i smöret, skuret i bitar och arbeta ihop till en smulig deg. Fördela degen över rabarbern.
Grädda mitt i ugnen ca 20 minuter.
Servera med lättvispad vaniljsås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar