måndag 2 maj 2011

Vinbärskaka



Inför röda vinbärssäsongen, som visserligen dröjer ett tag till men ändå, kan jag starkt rekommendera denna lite frasiga, kladdiga supergoda kaka.

Den är riktigt enkel att slänga ihop bara man har lite vinbär. Jag har kvar i frysen sen förra sommaren så nu måste de gå åt.
Jag har inte provat att frysa in kakan men det ska jag göra nästa gång jag bakar den. Den har ju gått åt varenda gång =)

Röda vinbärskaka:

2 ägg
2 ½ dl socker
2 ½ dl mjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
75g smält smör
2-2 ½ dl röda vinbär

Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader. Smörj och bröa en springform, 22 cm. Jag bröade med kokosflingor, jag tycker det blir saftigare då. Vispa ägg och socker pösigt. Vispa ner de torra ingredienserna. Vispa till sist ner smöret. Häll smeten i springformen och strö över vinbären. Grädda antingen i mitten av ugnen för en torrare kaka eller i falsen under för en lite kladdigare kaka i 25 minuter.

1 kommentar: