måndag 16 november 2009

Bakat bröd


I fredags bakade jag både bröd och bullar.
Så vi har njutit av morotsbröd och härliga vetebullar med vanilj i helgen.

Brödreceptet tror jag kommer från buffé..

Morotsfrallor/limpor

50 g jäst
5 dl ljummet vatten
4 dl finriven morot
250 g keso
2 tsk salt
1 msk olja
4 dl grahamsmjöl
ca 15 dl vetemjöl

Gör så här:

1. Smula ner jästen i en bunke. Rör sedan ut jästen med vattnet.

2. Tillsätt allt utom vetemjölet och blanda om.

3. Blanda sedan ner vetmjölet. Knåda degen ordentligt. Den ska vara lite kladdig så ha inte i mer mjöl!

4. Jäs under bakduk 30-45 min.

5. Sätt ugnen på 225 grader.

6. Knåda degen och forma till antingen bullar och lägg på en plåt med bakplåtspapper eller forma till limpor och lägg i två bakformar.

7. Jäs 20-30 min.

8. Grädda mitt i ugnen 20 min för frallor och och i nedre delen av ugnen ca 30 min för limpor.

9. Låt svalna på galler.

5 kommentarer:

  1. Dom här frallorna ha jag också gjort, försvinnande goda måste jag säga..

    SvaraRadera
  2. Såg att du inte tålde potatis. Ett alternativ till potatismos är att göra blomkålsmos eller broccollimos. Med smör och mjöl och kryddor är det jättegott alternativ till just potatisen... =)

    SvaraRadera
  3. Jag läntar oxå himla mycket till första advent eller jag läntar egentligen bara till julen men vi måste ju gå igenom alla adventdagar iaf så ;-). Allt bra annars? Här rullar det på som vanligt. Kram kram!

    SvaraRadera
  4. Hemmabakade bröd är ju dom allra bästa.

    Ha en bra söndag!

    SvaraRadera